Medicoindustrien lancerer guide til brug af influencermarkedsføring af medicinsk udstyr i Danmark
Flere virksomheder i medicobranchen undersøger i stigende grad mulighederne for at inddrage influencere i deres kommunikation. Det åbner nye perspektiver for at nå forbrugere og patienter, men stiller samtidig høje krav til gennemsigtighed, dokumentation og ansvarlighed.
Influencermarketing er i løbet af de seneste år blevet en integreret del af marketings-værktøjskassen på tværs af brancher. Den tendens gør sig nu også gældende i medicobranchen, hvor samarbejde med influencere i stigende grad anvendes som en del af markedsføringen for at øge kendskabet til medicinsk udstyr og styrke dialogen med slutbrugerne.
Influencermarketing rummer et stort potentiale når det kommer til formidling af medicinsk udstyr på en måde, som er tilgængelig og forståelig for patienten. Det stiller dog samtidig skærpede krav til den måde, branchen bruger influencermarketing til at kommunikere på.
De regulatoriske rammer for brug af influencere til markedsføring af medicinsk udstyr bygger på et strikt juridisk fundament, der først og fremmest tager udgangspunkt i forordning om medicinsk udstyr, som fastsætter reglerne for klassificering og sikkerhed af medicinsk udstyr i alle EU-medlemsstater og indeholder en europæisk begrænsning af markedsføring i artikel 7, der omhandler påstande.
Dertil kommer den danske markedsføringslov samt særregler for reklame for medicinsk udstyr. Opgaven ift. at holde tilsyn med, at disse regler overholdes, ligger i Danmark hos Forbrugerombudsmanden og Lægemiddelstyrelsen.
Ifølge gældende lovgivning er det kun medicinsk udstyr til ikke-professionelt brug, som må markedsføres til offentligheden, og dermed også gennem influencere. Produkter, der udelukkende er beregnet til professionel anvendelse, må ikke markedsføres over for patienter. Derudover skal al kommunikation om produktet være faktuelt korrekt, veldokumenteret og inden for dets CE-godkendte anvendelse.
Et væsentligt element i lovgivningen er kravet om, at kommercielle samarbejder mellem virksomheder og influencere tydeligt skal fremgå. Ansvaret for at sikre, at det klart fremgår, hvornår der er tale om reklame, påhviler både virksomheden og influenceren. I de senere år har Forbrugerombudsmanden og Lægemiddelstyrelsen skærpet deres tilsyn med området og reagerer nu hurtigere på eventuelle overtrædelser end tidligere.
For at støtte medlemsvirksomhederne i arbejdet har Medicoindustrien udarbejdet en guide over de mest typiske problemstillinger ved brug af influencere i markedsføring af medicinsk udstyr. Guiden giver et overblik over de gældende krav og peger på, hvordan virksomheder kan navigere sikkert i et område, hvor den offentlige og kommercielle kommunikation ofte flyder sammen. Derudover står Medicoindustrien naturligvis til rådighed for rådgivning.
Guide til influencermarkedsføring af medicinsk udstyr i Danmark - Dansk
Guidance influencer marketing of medical devices in Denmark - English

