MedTech Europe i nyt position paper: eIFU skal udbredes yderligere

MedTech Europe har netop publiceret et position paper, som på baggrund af ny data slår et slag for, at brugen af eIFU bør udbredes i et yderligere omfang end hidtil

MedTech Europe har netop udgivet et nyt position paper vedr. eIFU. Nyheden skal ses i lyset af den forordning der trådte i kraft sidste år, og som betød, at man som virksomhed i noget omfang kunne benytte sig af eIFU'ere.

Set fra branchens side har den nævnte forordning imidlertid været skuffende. Det skyldes, at forordningen ikke åbnede op for, at man kunne benytte eIFU'er i et bredere omfang.

Hensyn til, at nogle EU-medlemslande ikke har lige stor udbredelse af PC og IT-systemer har gjort, at EU-Kommisionen har tøvet med at udbrede eIFU yderligere. For at overveje at udvide anvendelsesområdet for eIFU-forordningen blev industrien derfor bedt om at præsentere data fra sundhedssektoren, som viste, at udvidelsen ikke er risikabel, og at de sundhedsfaglige i EU-medlemslandene føler sig trygge ved brugen af eIFU.

Det har MedTech Europe nu gjort i nævnte position paper, og her understreges det, at der ikke er nogen aktuelle sikkerhedsmæssige betænkeligheder omkring, at der vil være sundhedspersonal,e som ikke har adgang til eIFU, idet dataene peger på, at internetdækningen på hospitaler i hele EU er ekstrem høj. Ligeledes understreges det, at sundhedsprofessionelle i meget høj grad selv støtter eIFU og foretrækker det i modsætning til papirformatet (IFU'en).

Medicoindustrien er derfor tilfredse med, at MedTech Europe med dette position paper markerer sig og bringer emnet på dagsordenen. Læs MedTech Europes position paper her.

ll@medicoindustrien.dks billede
Lene Laursen