Velfærdsteknologi på vej ind i Medicoindustriens vedtægter
På Medicoindustriens ordinære generalforsamling den 6. maj 2026 fremlagde bestyrelsen forslag om at integrere velfærdsteknologi i vedtægternes formålsparagraf og øvrige relevante paragraffer. Forslaget blev foreløbigt enstemmigt vedtaget og markerede, at velfærdsteknologi nu skal være en integreret del af Medicoindustriens DNA.
Bestyrelsen for Medicoindustrien fremlagde på den ordinære generalforsamling d. 6. maj 2026 forslag til vedtægtsændringer, der konsekvent indarbejder velfærdsteknologi som et centralt element i organisationens formål og virke.
Hidtil har formålsparagraffen alene omfattet medicinsk teknologi, og forslaget markerede dermed et væsentligt skridt i Medicoindustriens udvikling som brancheorganisation, hvorvelfærdsteknologi er en integreret del af den dagsorden, Medicoindustrien arbejder for at fremme, og hvor organisationen i stigende grad repræsenterer dedikerede velfærdsteknologivirksomheder.
Direktør Mads Koch Hansen påpegede ved generalforsamlingen, at den nuværende formålsparagraf været for snæver i forhold til den udvikling, branchen reelt gennemgår.
Med vedtægtsændringen bliver velfærdsteknologi derved en del af Medicoindustriens DNA – en formel anerkendelse af, at de to felter i stigende grad konvergerer, og at branchen står stærkest, når den taler med én samlet stemme i regi af Medicoindustrien.
En naturlig forlængelse af en strategisk prioritering
Forslaget er et naturligt følge af den strategiske udvidelse, som Medicoindustrien lancerede i sensommeren 2025, hvor Medicoindustrien begyndte at samle producenter og leverandører af velfærdsteknologi i Danmark med henblik på at styrke branchens indflydelse på kommunalt og lokalt plan.
Med vedtægtsændringen forankres udvidelsen nu formelt i organisationens grundlag og er et stærkt signal om, at Medicoindustrien er den samlede brancheorganisation for både medicinsk teknologi og velfærdsteknologi i Danmark.
I forbindelse med den strategiske udvidelse i sensommeren 2025 blev forhenværende direktør for Danish.Care Morten Rasmussen ansat som chefkonsulent i Medicoindustrien med ansvar for velfærdsteknologi.
Han står blandt andet i spidsen for Medicoindustriens nye ekspertgruppe på området og driver interessevaretagelsen på velfærdsteknologiområdet i dialogen med kommunale og regionale beslutningstagere. Med vedtægtsændringen får dette arbejde nu en formel forankring, der yderligere cementerer Medicoindustrien position på det velfærdsteknologiske felt.
Endelig vedtagelse afventer ekstraordinær generalforsamling
Vedtægtsændringerne blev på generalforsamlingen enstemmigt foreløbigt vedtaget – en klar opbakning fra branchen til den retning, Medicoindustrien har lagt. Endelig vedtagelse afventer en ekstraordinær generalforsamling på et senere tidspunkt, idet der ikke var det fornødne antal stemmeberettigede fremmødte til at gennemføre den endelige beslutning.
Medicoindustrien ser frem til at få vedtægtsændringen endeligt vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling og dermed cementere velfærdsteknologien som en integreret del af brancheorganisationens fremadrettede arbejde.
